Home

Achtergrond 1363 bekeken laatste update:3 jan 2018

Smalle Nexos met cat. 4-cabine

TREKKER maakte een proefrit met een vernieuwde Nexos-smalspoor met een eigen Claas-overdrukinstallatie. Hiermee voldoet de cabine aan de categorie 4-eisen. Ook bijzonder: de smalste versie blijft nu af fabriek binnen één meter!
De VE-uitvoering is de smalste versie van de Nexos. Dankzij smallere spatborden, de verzonken deurklink, een andere uitlaat en verstelbare breedtelampen blijft deze af fabriek binnen de meter. - Foto's: Matthijs Verhagen
De VE-uitvoering is de smalste versie van de Nexos. Dankzij smallere spatborden, de verzonken deurklink, een andere uitlaat en verstelbare breedtelampen blijft deze af fabriek binnen de meter. - Foto's: Matthijs Verhagen

Bij Claas keken ze reikhalzend uit naar de nieuwe Nexos. Niet alleen had deze als enige Claas-serie nog het ‘oude’ ontwerp, en klopten strengere emissie-eisen aan de deur. Dealers hadden nóg een reden om te verlangen naar opvolging: de huidige serie raakte dit voorjaar al uitverkocht. Alle reden om uit te kijken naar de nieuwe Nexos. Claas stelde deze vorig jaar al voor, op de Eima. Dit najaar konden we er voor het eerst mee rijden. Vanaf de Agritechnica 2017 zijn de trekkers ook leverbaar.

Italiaans met Duitse genen

Claas liet de Nexos bouwen door Agritalia. En dat blijft zo. Deze smalspoorspecialist bouwt soortgelijke trekkers ook voor MF en John Deere. De merken delen dezelfde basis: een FPT-motor met daarachter keuze uit een viertal transmissies. Toch zijn er méér verschillen dan alleen een andere motorkap, zowel in bediening (met name van de hydrauliek), uitvoering als óók in techniek. Zo ontwikkelde Claas een eigen overdrukinstallatie om tot een categorie 4-cabine te komen. MF kan juist een geveerde vooras leveren. Ook al rollen ze uit dezelfde fabriek, er valt écht wel wat te kiezen.

Claas levert optioneel een categorie 4-cabine. Deze overdruk- c.q. filterunit komt van de Vista-cabines; op het dak te bevestigen. Via een slang blaast deze de lucht in de normale luchtinlaat rechtsboven in de dakrand.
Claas levert optioneel een categorie 4-cabine. Deze overdruk- c.q. filterunit komt van de Vista-cabines; op het dak te bevestigen. Via een slang blaast deze de lucht in de normale luchtinlaat rechtsboven in de dakrand.

Twee cabinebreedtes

Er zijn nog twee cabines, de tussenmaat bestaat niet meer. De typen VL en F delen nu dezelfde cabine. Die op de VE is logischerwijs smaller. Opvallend: Claas kan deze VE-versie nu af fabriek leveren in een breedte die nét binnen de meter blijft. Voorheen moest de dealer met de slijptol aan de slag om dat voor elkaar te boksen. Nu zijn spatborden, deurklink, uitlaat en verlichting zo gebouwd dat de trekker af fabriek smaller is.

Hogere motorkap, vrij zicht rechtsonder

De motor voldoet nu aan de Fase IIIB-eisen. Claas wijkt af door zowel de DOC-katalysator als het partikelfilter (DPF) ónder de motorkap te bouwen. Zo blijft de ruimte rechtsonder voor de cabine vrij met goed zicht op voorwiel en gewasrij, of op een middenwerktuig.

Opmerkelijk detail: hydraulisch remventiel met één continu-drukleiding en één commandoleiding, zoals bij luchtremmen. Dat gaat écht niemand in praktijk gebruiken, maar zo’n dubbelleiding is per 2018 een wettelijke Europese eis.
Opmerkelijk detail: hydraulisch remventiel met één continu-drukleiding en één commandoleiding, zoals bij luchtremmen. Dat gaat écht niemand in praktijk gebruiken, maar zo’n dubbelleiding is per 2018 een wettelijke Europese eis.

Wel is de motorkap hierdoor hoger. Echter, ook de cabine staat hoger. Per saldo wijzigt het zicht niet écht. Bijkomend voordeel is dat de transmissietunnel zo’n 10 cm lager kan zijn. Dat scheelt écht nogal, bleek tijdens onze proefrit; je hebt meer de beleving van een vlakke vloer. De voor-overbouw is eveneens zo’n 9 cm korter, en de Sauter-fronthef is compacter opgebouwd. Alles bijeen oogt de nieuwe Nexos een stuk prettiger. De verhoudingen ‘kloppen’ beter dan bij het huidige model met zijn relatief lange neus.

Tot slot kreeg de Carraro-vooras hoeksensoren voor een automatiek op de vierwielaandrijving. De stuurhoek is iets groter dankzij een wat getailleerder ontwerp. Beide zaken maken de nieuwe Nexos wat wendbaarder.

Elektronisch handgas

Smalspoortrekkers staan nogal eens voor een boomgaardspuit. Dus ontwikkelde Claas een categorie 4-cabine. Het plaatste de overdrukunit van de Vista-cabine op de smalspoortrekker. Deze prijzige unit is snel afneembaar, en kan na het spuitseizoen dus veilig in de loods blijven. Ook is hij over te zetten tussen verschillende trekkers. De cabine zelf is beveiligd; lampjes waarschuwen bij onderdruk. Verder kwam er een nieuw dashboard met zowel analoge klokken als een klein display.

Motor FPT-viercilinder
Modellen 210, 220, 230, 240, 250 (niet in smalspoorversie)
Vermogen 75, 85, 92, 103, 112 (9 pk uit boost)
pk
Breedte 1,00 m (VE), 1,26 m (VL) of 1,45 m (F)
Transmissie 12V/12A of 24V/24A; opties: omkeer, powershift, etc.
Prijs platform Nexos 210 F vanaf 42.625
Prijs met cabine Nexos 210 VE vanaf 46.270

In de cabine is nu ook ruimte voor een stoel met ondergebouwde luchtvering. Voorheen zat het veermechanisme áchter de stoel. De smalste cabine krijgt een iets bredere stoel. De knoppen van de diepteregeling van de hef verschoven iets verder naar rechtsachter; die gebruik je toch niet zo vaak. In plaats daarvan zijn er nu twee knoppen waaronder je een toerental voor het elektronisch handgas kunt opslaan. Handig bij aftakaswerk, en nu mogelijk dankzij de elektronisch geregelde commonrail-motor.

Het dashboard is nieuw. De stoel is net even breder. De cabine staat iets hoger, dus is de transmissietunnel lager. Nieuw zijn twee knopjes voor het elektronisch handgas. Ook hydraulisch zijn er meer mogelijkheden.
Het dashboard is nieuw. De stoel is net even breder. De cabine staat iets hoger, dus is de transmissietunnel lager. Nieuw zijn twee knopjes voor het elektronisch handgas. Ook hydraulisch zijn er meer mogelijkheden.

Verbeterde koeling hydrauliekolie

Met Electropilot, de joystick voor de hydrauliek, kun je nu vier in plaats van twee functies bedienen. De nieuwe Nexos heeft nog altijd drie pompen: een stuurpomp, een hefpomp en een pomp voor de externe hydrauliek. Opgeteld 78 l/min. De mogelijkheden groeiden door de komst van een elektrisch stuurventiel: op één ventiel kun je nu tot drie DW-functies bedienen. Met name de oliekoeling is groter, en dat was ook nodig. De ruitenwisservloeistof zit niet meer ín, maar áchter de cabine. Bijvullen kan nu zonder geknoei in je interieurtje.

Instapversie nu mét powershuttle

Basis is een mechanische 12V/12A-bak. Optie is een mechanische hi-lo, dat geeft 24V/24A. Meest luxe is een tweetraps powershift en elektro-hydraulische omkeer onder last: 24V/12A.

Echt wel smal...
Echt wel smal...

Claas zoekt het dus niet in hightech – volgens de fabrikant is er in deze klasse juist behoefte aan eenvoudiger techniek, begrijpelijk te bedienen. Wél is er veel vraag naar de omkeer onder last. Tot nu kon Claas dat alleen leveren bij de tweetraps powershifttransmissie. Veel klanten vonden die nét weer onnodig of te duur. De nieuwe Nexos (F en VL) komt er daarom ook in een versie mét omkeer onder last in combinatie met een mechanische hoog-laag (24V/24A). Zo kun je precies kopen wat je wilt, en dat is sterk van Claas. De klant is immers koning, en die zit in dit segment lang niet altijd te wachten op technische hoogstandjes.

De motor voldoet nu aan de Fase IIIB-eisen. Claas wijkt af door zowel de DOC-katalysator als het partikelfilter (DPF) ónder de motorkap te bouwen.
De motor voldoet nu aan de Fase IIIB-eisen. Claas wijkt af door zowel de DOC-katalysator als het partikelfilter (DPF) ónder de motorkap te bouwen.

Of registreer je om te kunnen reageren.