Home

Achtergrond laatste update:4 mrt 2018

Deutz-Fahr 6-serie met nieuwe neus, nieuwe tanden

Deutz-Fahr levert de eerste nieuwe 6120, 6130 en 6140 TTV-trekkers af. De nieuwe neuzen vallen op. De transmissie is een doorontwikkeling van de eigen SDF-TTV uit de eerdere 5-serie, maar heel anders dan de ZF-transmissie van de eerdere 6.4-serie (die deze trekkers deels vervangen).
Je kunt de trekkers bestellen van tamelijk basic tot zeer compleet.
Je kunt de trekkers bestellen van tamelijk basic tot zeer compleet.

Aan de nieuwe neus herken je viercilinders van de nieuwe Deutz-Fahr 6-serie al van een afstand. TREKKER maakte een proefrit met een 6140 TTV die van vrijwel alle leverbare opties was voorzien. Dat is wel belangrijk om te vermelden, want de trekker is zowel eenvoudig te koop als met ongeveer alle denkbare automatiek en technische snufjes die bij de huidige stand van de techniek leverbaar zijn. Bijvoorbeeld een powershift (vijf versnellingen, drie powershifttrappen) in plaats van TTV, en mechanisch in plaats van elektrisch bediende hydraulische stuurschuiven is ook mogelijk.

Typen 6120, 6130, 6140
Vermogen 126 pk, 130 pk en 136 pk (bij 2.000 omw/min, zonder boost)
Motor 3,6 l viercilinder TCD 3.6 L04, Fase IV met DOC + SCR (en DPF voor 6130 en 6140)
Transmissie SDF-type T5431- of T5451-cvt (TTV) of powershift met vijf versnellingen, drie groepen
Hydrauliek 120 l/min, vijf DW achter, twee DW voor
Hefvermogen 7.000 kg achter, 2.880 kg voor
Opties 8 inch iMonitor, luchtgeveerde cabine, volledige led-verlichting
Prijs Deutz-Fahr 6140 TTV met vrijwel alle opties € 111.690 (incl. iMontor à € 2.500)

Nieuwe tanden

Deutz-Fahr maakt het de gebruiker behoorlijk makkelijk bij de bediening van de TTV-bak. Links naast het stuur de heel herkenbare hendel voor vooruit, achteruit en neutraal. Op het pedaal trappen, en de trekker gaat rijden. Met de joystick op de armleuning stel je in hoe snel je maximaal wilt rijden, en ook daar kun je met knoppen de omkeer bedienen. Schakel je de aftakas in, dan gaat de transmissie ook automatisch naar de aftakas-modus. Wat het rijden betreft blijft alles hetzelfde, maar het motortoerental blijft dan vast op de instelling van het handgas.

Rijhendel naar wensen gebruiker

De vormgeving van het interieur en van de knoppen en schakelaars is bekende koek. De rijhendel is veranderd, en volgens SDF ook meer aangepast aan wensen van de gebruikers. De rijhendel kreeg meer functies, zoals de bediening van de hefinrichting en vier vrij programmeerbare knoppen. Via de optionele iMonitor kun je aan een knop een functie toekennen die je als gebruiker handig vindt. Dat kan een hydrauliekfunctie zijn, een rijsnelheid van de cruisecontrol, of het inschakelen van de aftakas.


  • Rechtsboven naast de cabinestijl zit de iMonitor op een verstelbare arm. Die hadden we eigenlijk meer in het zicht verwacht, ergens achter de armleuning met de compleet nieuwe rijhendel.

    Rechtsboven naast de cabinestijl zit de iMonitor op een verstelbare arm. Die hadden we eigenlijk meer in het zicht verwacht, ergens achter de armleuning met de compleet nieuwe rijhendel.

  • Het nieuwe digitale dashboard, waarvan het middelste deel ook te gebruiken is voor alle instellingen die je op de optionele iMonitor kunt instellen en aflezen.

    Het nieuwe digitale dashboard, waarvan het middelste deel ook te gebruiken is voor alle instellingen die je op de optionele iMonitor kunt instellen en aflezen.

  • Een betrekkelijke kleinigheid: de massaschakelaar is niet meer de bekende rode schakelaar aan de zijkant van de motor. Het is nu een tuimelschakelaar aan de zijkant van de stuurkolom.

    Een betrekkelijke kleinigheid: de massaschakelaar is niet meer de bekende rode schakelaar aan de zijkant van de motor. Het is nu een tuimelschakelaar aan de zijkant van de stuurkolom.

Wat het rijden betreft: met de rijhendel stel je op de automaatstand in hoe snel de trekker maximaal mag. Op de weg druk je hem dus naar voren, om naar maximaal 40 km/u te kunnen gaan. Op het land haal je de hendel terug om bijvoorbeeld maximaal 10 km/u te rijden. Dat werkt veel prettiger aangezien de volle slag van het voetpedaal dan beschikbaar is tot 10 km/u. Dat doseert wat makkelijker dan wanneer je een bereik hebt tot 40 km/u waarvan je driekwart bij die klus niet gebruikt.

Onder de motorkap bekende SDF-techniek. De 3,6 liter viercilinder is uitgerust met DOC, DPF en SCR. Herkenbaar ook de veerbollen van de Sauter-fronthef en de frontaftakas.
Onder de motorkap bekende SDF-techniek. De 3,6 liter viercilinder is uitgerust met DOC, DPF en SCR. Herkenbaar ook de veerbollen van de Sauter-fronthef en de frontaftakas.

Twee knoppen zijn er voor een cruisesnelheid. Net als bij ieder voertuig dat je als chauffeur voor het eerst rijdt, is het even wennen hoe alles werkt en reageert. Om een actuele rijsnelheid in de cruisecontrol als vaste snelheid op te nemen, moet je de knop even vasthouden. Weliswaar toont het dashboard in groen wanneer de cruisecontrol de snelheid heeft vastgelegd, maar het is toch even oefenen om daar ook een gevoel bij te krijgen. Zoals je ook even door moet hebben dat je op de knop moet dubbelklikken om de geprogrammeerde snelheid weer op te pikken. Rijd je op de cruisecontrol, dan kun je het rijpedaal intrappen om te versnellen. Pedaal loslaten, en je zakt terug naar de ingestelde snelheid. Eén keer klikken of de rem intrappen, en de trekker gaat weer van de cruisecontrol af.

Op vrijwel dezelfde manier kun je ook twee vaste motortoerentallen instellen.


  • Achterop vijf dubbelwerkende (elektrische) aansluitingen. Linksboven de aansluitingen voor Power Beyond en de Isobus-stekker.

    Achterop vijf dubbelwerkende (elektrische) aansluitingen. Linksboven de aansluitingen voor Power Beyond en de Isobus-stekker.

  • De hef heeft stabilisatoren die automatisch blokkeren als je heft. Opvallend zijn de gegalvaniseerde hefstangen. Links onder de cabine de tank voor de optionele luchtvering onder de cabine.

    De hef heeft stabilisatoren die automatisch blokkeren als je heft. Opvallend zijn de gegalvaniseerde hefstangen. Links onder de cabine de tank voor de optionele luchtvering onder de cabine.

Veel te kiezen

Met een olieopbrengst van 120 l/min kun je met de nieuwe trekker flink vooruit. De 6.4-serie had dat al; bij de 5-serie was dat 60 of optioneel maximaal 90 l/min. Met 7 ton hefkracht tilt de trekker ook duidelijk meer dan de standaard 4.650 kg (of optioneel door een hulpcilinder 6,6 ton maximaal) van de 5-serie.

Je kunt de trekkers tamelijk basic bestellen. Eigenlijk iedere combinatie van uitvoeringen is mogelijk. Je kunt vrijwel alle automatisering bestellen zónder de 8 inch iMonitor er bij te nemen. Instellen en aflezen gaat dan op het ook volledig vernieuwde elektronische dashboard. De iMonitor, die bij SDF al langer bekend is, kreeg trouwens een andere plaats dan we in eerste instantie verwachtten. Hij zit nu op een verstelbare arm naast de middenstijl aan de rechterkant van de cabine. Iets meer in het zicht (ergens achter de rijhendel, zoals de 6.4-voorgangers dat hadden) lijkt ons wel zo handig. Zeker als je ook de mogelijkheid benut om (maximaal twee) camerabeelden te projecteren, of het af fabriek leverbare geïntegreerde gps-scherm.


  • Aan een echte gereedschapskist is niet gedacht. Kogels en pennen kunnen wel mee. Daaronder zit de betrekkelijk lastig toegankelijke accu.

    Aan een echte gereedschapskist is niet gedacht. Kogels en pennen kunnen wel mee. Daaronder zit de betrekkelijk lastig toegankelijke accu.

  • De accu zit rechts naast de trap, onder de gereedschapskist. De kap wegnemen is ietwat lastig. Er komt nog een voorziening om de accupolen eenvoudig naar buiten te brengen, voor bijvoorbeeld starthulp.

    De accu zit rechts naast de trap, onder de gereedschapskist. De kap wegnemen is ietwat lastig. Er komt nog een voorziening om de accupolen eenvoudig naar buiten te brengen, voor bijvoorbeeld starthulp.

Je kunt de trekkers bestellen van tamelijk basic tot zeer compleet.

Of registreer je om te kunnen reageren.