Home

Achtergrond

Geen trekker biedt méér dan de Fendt 514 Vario

Zelden hadden we een trekker in de test waarop we zó weinig aan te merken hebben. Het lijstje met verbeterpunten is kort. Heel kort. Sinds de test van de 516 Vario in 2014 heeft Fendt duidelijk meer veranderd dan alleen de kleur. De motor voldoet nu aan de Fase IV-normen, en de Duitsers hebben de trekker onderhuids nog verder geperfectioneerd.
Het enige ‘manco’ is en blijft de hoge aanschafprijs. Dat zal geen nieuws zijn, maar ga voor de zekerheid toch maar even zitten: de Power-versie staat in de boeken voor een vanafprijs van € 147.320. - Foto: Herbert Wiggerman
Het enige ‘manco’ is en blijft de hoge aanschafprijs. Dat zal geen nieuws zijn, maar ga voor de zekerheid toch maar even zitten: de Power-versie staat in de boeken voor een vanafprijs van € 147.320. - Foto: Herbert Wiggerman

Voor iedereen die meent dat we áltijd (en onterecht) vol lof zijn over Fendt, starten we maar eens met een feitenlijstje. Hierbij zomaar wat details die op de Fendt 514 Vario te vinden zijn, en niet of slechts ten dele bij de concurrentie in deze vermogensklasse:

- dubbelwerkende hef achter én voor, met functies als drukontlasting en een lastcompenserend daalventiel;
- categorie III-vanghaken, praktische topstanghouders en externe bediening van de hef die áltijd werkt;
- hefstabilisatie die met weinig moeite te verstellen is tussen categorie II en III, en die bovendien bedrijfszeker switcht tussen vast en los;
- vrij toewijzen van álle hydrauliekventielen aan elke gewenste flipper of externe bediening;
- automatische blokkering meelopend gestuurde as onder bijvoorbeeld een kipper, boven een bepaalde snelheid;
- aftakasstomp die vrij te verdraaien is voor makkelijk aankoppelen. Externe aftakasbediening die altijd werkt, zonder activeren;
- ruitenwisser met 300 graden bereik, die op straat over 180 graden wist om sneller te zijn. Als optie een parallelle wisser, beter bij voorladerwerk;
- brede, goed afgeschermde opstap met railing en goede deurgreep;
- gecodeerde contactsleutel ter preventie van diefstal (optie);
- breed verstelbare steun voor bedieningskasten met kabelgeleiding en stofdichte kabeldoorvoer naar achteren;
- praktisch kopakkermanagent met vier reeksen die zelfs zaken als het aftakastoerental opslaat;
- handsfree bellen met ingebouwde richtmicrofoon en perfecte ruisonderdrukking;
- trekbekvergrendeling van binnenuit te bedienen, met houder voor bowdenkabel indien buiten gebruik.

Aluminium zuigers

Maar voor we ons in details verliezen: eerst maar eens de grote lijnen. Op de ATH-beurs in 2016 kwam Fendt met de nieuwe 500-serie. Deze voldoet aan de Fase IV-emissienormen. De viercilinder Deutz van 4 liter kreeg aluminium zuigers, een grotere waterpomp en een brandstofkoeler. Vanwege Fase IV kwam er ook een roetfilter (DPF) bij. Uitlaatgasrecirulatie (EGR), een katalysator (DOC) en SCR-unit (AdBlue) had de voorganger ook al. Tot slot heeft de turbo nu een luchtdruk-gestuurde wastegate, en is er géén motorrem meer.

Aan de vermogenstester laat de motor zich van z’n beste kant zien. Van de nominale 99 kW motorvermogen komen er bijna 94 kW aan de aftakas uit; bij maximaal vermogen een zeer degelijke 101,3 kW. Ook voor de koppelstijging van meer dan 46% bij 33% toerendaling hoeft de Deutz zich niet te schamen. Het bijbehorende verbruik is 259 g/kWh respectievelijk 232 g/kWh. Super, zeker omdat het bijkomende AdBlue-verbruik met ongeveer 10 g/kWh zeer laag is.

Echter, de Powermix-metingen nuanceren het beeld van een superzuinige motor. Met 282 g/kWh is het verbruik nog maar zo’n 2% zuiniger dan het gemiddelde van alle tot nu geteste trekkers. Vooral bij zwaar trekwerk ligt het verbruik (279 g/kWh) zelfs iets boven het gemiddelde. Hier bleven het verbruik en het trekvermogen (bijna 83 kW) in absolute zin gelijk aan de prestaties van het voorgaande model, drie jaar geleden. Maar omdat trekkers in onze test de laatste jaren gemiddeld zuiniger werden, scoort de Fendt nu relatief slechter dan destijds.


  • Ruimte en zicht zijn super in de cabine. Met slechts 69,9 dB(A) aan geluid is die ook zeer stil. Stiller dan bijvoorbeeld een 700-serie. De ruitenwisser heeft nu een bereik van 300 graden. Op wens kan de voorruit open en is er rechts een deur te krijgen. Het werken met de bijna perfect vormgegeven joystick, met de menu-opbouw van de terminal en met het kopakkermanagement is bijzonder prettig. De handrem (oranje hendeltje links aan het dashboard) zou een betere plek moeten krijgen, of nog beter: automatisch. - Foto's: Stefan Tovornik

    Ruimte en zicht zijn super in de cabine. Met slechts 69,9 dB(A) aan geluid is die ook zeer stil. Stiller dan bijvoorbeeld een 700-serie. De ruitenwisser heeft nu een bereik van 300 graden. Op wens kan de voorruit open en is er rechts een deur te krijgen. Het werken met de bijna perfect vormgegeven joystick, met de menu-opbouw van de terminal en met het kopakkermanagement is bijzonder prettig. De handrem (oranje hendeltje links aan het dashboard) zou een betere plek moeten krijgen, of nog beter: automatisch. - Foto's: Stefan Tovornik

  • De ergonomie van de joystick en de menustructuur van de terminal zijn, zoals voorheen, voorbeeldig. Zeker in de vermogensklasse van de 500-serie. De kleine druktoetsen rechts zijn wat lastig om snel uit elkaar te kunnen houden, maar dat merkten we al eerder op.

    De ergonomie van de joystick en de menustructuur van de terminal zijn, zoals voorheen, voorbeeldig. Zeker in de vermogensklasse van de 500-serie. De kleine druktoetsen rechts zijn wat lastig om snel uit elkaar te kunnen houden, maar dat merkten we al eerder op.

  • Zomaar een detail waar je dagelijks plezier van hebt: de ingebouwde richtmicrofoon van de handsfree-set. Ook de ruisonderdrukking is prima.

    Zomaar een detail waar je dagelijks plezier van hebt: de ingebouwde richtmicrofoon van de handsfree-set. Ook de ruisonderdrukking is prima.

  • Het stuurwiel biedt prima grip en ligt lekker in de hand (overigens: de geïntegreerde draaiknop is een optie...). Met een voetpedaal klap je de hele boel weg, inclusief dashboard. Sommige chauffeurs zullen de omkeerhendel liever ietsje groter willen.

    Het stuurwiel biedt prima grip en ligt lekker in de hand (overigens: de geïntegreerde draaiknop is een optie...). Met een voetpedaal klap je de hele boel weg, inclusief dashboard. Sommige chauffeurs zullen de omkeerhendel liever ietsje groter willen.

In de transporttest is het verbruik zo’n 15% hoger; vergeleken met de vorige 500-generatie een opmerkelijk verschil. Wat mee kan spelen is dat we nu de 514 beproeven, vorige keer de 516. Gezien het lagere vermogen testen we 514 met minder gewicht op de aanhanger. De trekker spreekt hierdoor weinig kW’s aan, waardoor het verbruik per kW relatief ongunstig is. Deze – naar praktijkmaatstaven – te lichte ballast voor trekkers uit deze pk-klasse is een belangrijke reden waarom we nu overstappen op de rollentestbank (zie TREKKER 353, pagina 10).

Perfect comfort

Het werken met de Fendt is een genot. Er is geen trekker uit deze klasse waar je comfortabeler mee onderweg bent. Het maakt niet uit op welk vlak je dat bekijkt; voorasvering, cabinevering of het samenspel tussen motor en transmissie. Het is gewoon perfect. Kritiekpunt bij de ML90 Vario is en blijft dat je nog steeds handmatig moet wisselen tussen veld- en transportstand. Zou je dit vergeten, dan was het prettig als je een waarschuwing zou krijgen vóórdat de olie te heet is.

Een tweede punt is de handrem. Die zit nog altijd vrij ver naar voren, rechts op het dashboard. Fendt zou deze sowieso beter vervangen door een automatische handrem. De aftakas heeft (slechts) drie toerentallen, en een aangeflenste omkeerstomp is alleen als optie leverbaar. Dan moet je het echter doen met twee toerentallen.

De Fendt heeft geen moeite met een 3,7 tons zaaicombinatie.
De Fendt heeft geen moeite met een 3,7 tons zaaicombinatie.

Wat betreft hydrauliek krijg je, afhankelijk van de uitvoering, een pomp van 75, 110 of 158 l/min. De testtrekker is voorzien van de grootste pomp en levert ook daadwerkelijk 150 l/min (43,1 kW) op het ventiel. Dat is zeer goed voor deze klasse. Ook voor de vijf dubbele, onder druk te koppelen ventielen betaal je extra. De instelmogelijkheden via de terminal en het toewijzen van de ventielen aan de verschillende bedieningsmogelijkheden kent zijn gelijke niet. Hetzelfde geldt voor de gescheiden olietank voor de hydrauliek, waaruit 55 liter olie te onttrekken is. Een kleine domper op de feestvreugde is dat twee ventielen achterop voor de voorlader in gebruik zijn. Je moet echt met koppelingen en stekkertjes aan de slag als je die ventielen los wilt gebruiken. Elektrisch omschakelen via de terminal zou mooi zijn. Dan zou het ook mogelijk zijn om deze ventielen extern te bedienen. En we missen ook nog steeds een proportionele bediening wanneer de ventielen in tijdsfunctie staan.

Alle hefwensen in vervulling

Als we de mogelijkheden van de hef bekijken, dan gaan echt alle wensen in vervulling. Bestel je de Comfort-fronthef, dan krijg je er naast een diepteregeling ook een unieke drukontlastingsfunctie bij. Ook het lastcompenserend daalventiel op de achterhef kent zijn gelijke niet. Die hef tilt met 6,6 ton bovengemiddeld voor deze klasse. De 2,1 ton hefkracht van de fronthef steekt daar wat magertjes bij af. Het omgekeerde geldt weer voor de gewichten. Ondanks de 6,6 ton eigen gewicht mag je op papier toch 3,9 ton meenemen. Fendt geeft de achteras nu vrij voor 8,5 ton aslast, eerder was dat 7,5 ton. Remvertraging en wendbaarheid zijn dik in orde.

Veerbelaste stofklepjes, heldere labeling, snel drukvrij te zetten: prima aansluitingen. De ventielen zijn qua bediening ook nog eens volledig vrij toe te wijzen aan de knoppen/flippers. Dit is echt prima voor elkaar.
Veerbelaste stofklepjes, heldere labeling, snel drukvrij te zetten: prima aansluitingen. De ventielen zijn qua bediening ook nog eens volledig vrij toe te wijzen aan de knoppen/flippers. Dit is echt prima voor elkaar.

We noemden het supercomfort van de 514 al. Met 69,9 db(A) is de cabine echt stil. Perfect. De driepunts geveerde cabine die je als optie op de 700-serie kunt krijgen, mis je niet op de 514. Anders dan op de 300-serie kun je op de 500-serie alléén een deur rechts krijgen (als optie) als je tegelijk kiest voor een voorraam dat open kan. Bijna perfect is de armconsole met terminal en joystick. Kritisch blijven we op de vele knoppen met dezelfde vorm. Ook mist een directe koppeling naar specifieke instellingen via de Info+-aanduiding, en zouden we graag toerentallen simpel opslaan door de knop op de stick een tijdje vast te houden.

De fronthef tilt 2,1 ton en dat is niet veel. Optie is een drukontlasting. De topstanghouders zijn prima, de pennen loshalen om de hef op te klappen gaat net even lastiger. De combinatie van vooras- en cabinevering zorgt voor een perfect rijcomfort.
De fronthef tilt 2,1 ton en dat is niet veel. Optie is een drukontlasting. De topstanghouders zijn prima, de pennen loshalen om de hef op te klappen gaat net even lastiger. De combinatie van vooras- en cabinevering zorgt voor een perfect rijcomfort.

Toptrekker voor prijs van een starterswoning

Ondanks de kritiekpuntjes blijft als een paal boven water staan dat de Fendt 514 Vario aan de top staat in deze vermogensklasse. Er zijn gewoon geen trekkers met een beter comfort of nóg meer fijne details waar je elke dag plezier van hebt. Het enige ‘manco’ is en blijft de hoge aanschafprijs. Dat zal geen nieuws zijn, maar ga voor de zekerheid toch maar even zitten: de Power-versie staat in de boeken voor een vanafprijs van € 147.320. Full options gaat de 140 pk sterke boerentrekker door de twee ton heen. En ja, dat is nog zónder voorlader. In grote delen van het land koop je daar een fraaie starterswoning voor. Maar goed, voordeel van de Fendt is dat die wél met een instapklaar interieur komt!

Co-auteur: Hubert Wilmer

De 4,1 liter Deutz-viercilinder is van zichzelf vrij zuinig, puur op de aftakas gemeten. Hij loopt rustig. De brandstofkoeler is nieuw. Fendt plaatste een extra partikelfilter onder de motorkap om aan de Fase IV-normen te voldoen.
De 4,1 liter Deutz-viercilinder is van zichzelf vrij zuinig, puur op de aftakas gemeten. Hij loopt rustig. De brandstofkoeler is nieuw. Fendt plaatste een extra partikelfilter onder de motorkap om aan de Fase IV-normen te voldoen.

Nalezen of ‘echte’ gebruikers net zo positief zijn als de redactie na de trekkertest? De ervaringen van loonwerker Daan Lekkerkerker en zijn collega Dick Luime staan op pagina 19 van de digitale editie van TREKKER.

Of registreer je om te kunnen reageren.