Home

Achtergrond 234 bekeken

Hoogteverschil overwinnen met vier ongelijke wielen op rij

Henk Beuving van het gelijknamige landbouwmechanisatiebedrijf in Ruinen (Dr.) bouwde een bodemvolgende as onder een Strautmann-opraapwagen.
Beuving zette deze Strautmann op verzoek van Staatsbosbeheer op vier wielen, voor werk in natuurterreinen. Lage druk is het uitgangspunt, maar ook het verdelen van de belasting over de volle breedte. Zelfs op holle en bolle wegen lukt dat dankzij de verschillende maat van de buitenste en de binnenste banden. - Foto's: Michel Velderman
Beuving zette deze Strautmann op verzoek van Staatsbosbeheer op vier wielen, voor werk in natuurterreinen. Lage druk is het uitgangspunt, maar ook het verdelen van de belasting over de volle breedte. Zelfs op holle en bolle wegen lukt dat dankzij de verschillende maat van de buitenste en de binnenste banden. - Foto's: Michel Velderman

Wat is het bijzondere aan deze wagen?

Voor minimale bodemdruk heeft hij vier wielen op een rij in plaats van twee. Dat bouwden we in het verleden wel vaker onder wagens, maar hier zijn de buitenste wielen extra hoog voor maximale draagkracht. Dat zou alleen onder de wagen passen als je die extreem omhoog brengt, en dan gaat hij te veel voorover hangen. Het tweede bijzondere is het systeem van pendelen van de wielstellen, voor optimale bodemvolging.

Een draaipunt in het midden is toch gauw gemaakt?

Met alleen een draaipunt ben je er niet. Je moet de uitslag omhoog beperken, anders raken de banden onder de wagen de bodemketting. Er is nu ruimte om 15 centimeter omhoog te bewegen met behoud van gelijkmatige gewichtsverdeling. Naarmate de hobbel hoger is, gaan de binnenste wielen meer dragen. Met de invering van de banden meegerekend is dat al een extreme bolling.


  • Naarmate de hobbel hoger is, gaan de binnenste wielen meer dragen.

    Naarmate de hobbel hoger is, gaan de binnenste wielen meer dragen.

  • Hoogteverschil overwinnen met vier ongelijke wielen op rij
  • De buitenste wielen extra hoog voor maximale draagkracht

    De buitenste wielen extra hoog voor maximale draagkracht

Omgekeerd mogen de wielen onder de wagen niet té veel zakken, want dan gaan de buitenste wielen – waar je liefst een zo groot mogelijke band op zet – het chassis raken. Door het draaipunt uit het midden te kiezen wordt de gewichtsverdeling aangepast aan de ongelijke bandenmaat.

Boerenmarkt?

Deze is op verzoek van Staatsbosbeheer gemaakt, voor werk in natuurterreinen. Lage druk is het uitgangspunt, maar ook het verdelen van de belasting over de volle breedte. Ik heb ook al bedacht hoe ik dit systeem als tandem voor acht wielen kan maken. Kan zo onder een giertank of grote opraapwagen.

Een scharnierende arm met kunststofrol begrenst de slag van de wielstellen. Op een holle weg loopt het wielstel vlak, op een bolle weg kan het tot 15 cm hoogteverschil compenseren.
Een scharnierende arm met kunststofrol begrenst de slag van de wielstellen. Op een holle weg loopt het wielstel vlak, op een bolle weg kan het tot 15 cm hoogteverschil compenseren.

Vaker zoiets gemaakt?

We maken wel vaker iets aparts. Enkele jaren geleden een mixsysteem voor gierkelders waar een drijflaag een probleem is. En al eerder een maaier om rond afrasteringspalen te maaien. Een product waarvan we er ieder jaar nog een aantal verkopen.

Naam: Henk Beuving (74) Plaats: Ruinen (Dr.) Bedrijf: heeft samen met zijn zoon Jans (46) een landbouwmechanisatie- en constructiebedrijf met twee medewerkers
Naam: Henk Beuving (74) Plaats: Ruinen (Dr.) Bedrijf: heeft samen met zijn zoon Jans (46) een landbouwmechanisatie- en constructiebedrijf met twee medewerkers

Of registreer je om te kunnen reageren.