Home

Foto & video

Ursus: gestylde Oost-Europeaan met spierballen

Boerderij testte zes trekkers die hun roots hebben in verschillende werelddelen. De Ursus kreeg westerse styling en componenten mee en bleef toch goedkoop. Hij moet echter nog werken aan zijn comfort, ergonomie, wendbaarheid en verbruik.

Lees hier meer over de Multi-test

Foto

  • Ursus is al lang geen vierkante trekker meer zoals de Bison en de modellen die in licentie van Zetor werden gebouwd. Deze straalden typische jaren 70/80 uit. Alleen de MF-licentie bouw die Ursus in de lage vermogensklasse hanteert heeft dit nog. - Foto's: Michel Velderman

    Ursus is al lang geen vierkante trekker meer zoals de Bison en de modellen die in licentie van Zetor werden gebouwd. Deze straalden typische jaren 70/80 uit. Alleen de MF-licentie bouw die Ursus in de lage vermogensklasse hanteert heeft dit nog. - Foto's: Michel Velderman

  • Deze nieuwe 11054 is rond, gestyled en heeft Westerse trekjes. Zeker met zijn led-achterlampen en vierstijlencabine.

    Deze nieuwe 11054 is rond, gestyled en heeft Westerse trekjes. Zeker met zijn led-achterlampen en vierstijlencabine.

  • De opstap naar de 1,13 meter vloer is het hoogst maar oké. De cabine staat hoog op het chassis en is met 2,82 meter dan ook het hoogst. Qua bouwwijze komt de trekker niet het best afgewerkt maar wel degelijk over. Voorbeeld is de dieseltank die met goed plaatwerk is afgeschermd.

    De opstap naar de 1,13 meter vloer is het hoogst maar oké. De cabine staat hoog op het chassis en is met 2,82 meter dan ook het hoogst. Qua bouwwijze komt de trekker niet het best afgewerkt maar wel degelijk over. Voorbeeld is de dieseltank die met goed plaatwerk is afgeschermd.

  • Het interieur is uitgevoerd in hard plastic en dus prima schoon te maken. Niet alles is gemaakt volgens westerse logica. Het geluidsniveau is samen met de Belarus het hoogst (84 dB(A) onder last).

    Het interieur is uitgevoerd in hard plastic en dus prima schoon te maken. Niet alles is gemaakt volgens westerse logica. Het geluidsniveau is samen met de Belarus het hoogst (84 dB(A) onder last).

  • De bijrijderszit hangt bij het instappen in de weg, net als de handrem.

    De bijrijderszit hangt bij het instappen in de weg, net als de handrem.

  • De ruimte binnen is gemiddeld. Airco is optioneel. Opvallend van vorm is de zijconsole die lijkt op een rechte smalle bar.

    De ruimte binnen is gemiddeld. Airco is optioneel. Opvallend van vorm is de zijconsole die lijkt op een rechte smalle bar.

  • Modern is het lichtpaneel voor de schijnwerpers en de elektronische hef. Deze zijn volledig plat in de zijconsole gezet zodat het zicht erop met vooral zon minder is.

    Modern is het lichtpaneel voor de schijnwerpers en de elektronische hef. Deze zijn volledig plat in de zijconsole gezet zodat het zicht erop met vooral zon minder is.

  • De Perkins zonder common-rail is krachtig maar laat deze Ursus flink roken. De importeur kent het probleem. Het specifiek verbruik is met 299 g/kWu dan ook het hoogste maar de Tym volgt met 296,9 g/kWu op de voet. Daar staat een maximum vermogen van maar liefst 71,2 kW (96.8 pk) tegenover die de Ursus bereikt bij 2093 toeren. Op de Landini na heeft hij het hoogste koppel met 404 Nm.

    De Perkins zonder common-rail is krachtig maar laat deze Ursus flink roken. De importeur kent het probleem. Het specifiek verbruik is met 299 g/kWu dan ook het hoogste maar de Tym volgt met 296,9 g/kWu op de voet. Daar staat een maximum vermogen van maar liefst 71,2 kW (96.8 pk) tegenover die de Ursus bereikt bij 2093 toeren. Op de Landini na heeft hij het hoogste koppel met 404 Nm.

  • Qua tillen steekt de Ursus samen met zijn Oost-Europese maatje Belarus met kop en schouders uit boven de rest. Hij beurt gemiddeld 5461 kilo. Ruim 1 ton meer dan de rest en wel 2 ton meer dan de MF.

    Qua tillen steekt de Ursus samen met zijn Oost-Europese maatje Belarus met kop en schouders uit boven de rest. Hij beurt gemiddeld 5461 kilo. Ruim 1 ton meer dan de rest en wel 2 ton meer dan de MF.

  • De hardware (Scharmueller en CBM) is verder op orde. De stabilisatie maakt gebruik van pen-gatverbinding, maar ook van spindelverstelling, dat vuilgevoelig is. De trekkrachtregeling loopt via de hefstangen.

    De hardware (Scharmueller en CBM) is verder op orde. De stabilisatie maakt gebruik van pen-gatverbinding, maar ook van spindelverstelling, dat vuilgevoelig is. De trekkrachtregeling loopt via de hefstangen.

  • Het kleine stuur ligt goed in de hand maar heeft wel de meeste omwentelingen (4,5) nodig, om met de Carraro-as tot een na ruimste draaicirkel te komen (10,35 meter).

    Het kleine stuur ligt goed in de hand maar heeft wel de meeste omwentelingen (4,5) nodig, om met de Carraro-as tot een na ruimste draaicirkel te komen (10,35 meter).

  • De trekker heeft de op een na grootste wielbasis (2,36) meter maar dat resulteert niet in het beste weggedrag. Remmen gaat prima, maar wel alleen via de achterwielen.

    De trekker heeft de op een na grootste wielbasis (2,36) meter maar dat resulteert niet in het beste weggedrag. Remmen gaat prima, maar wel alleen via de achterwielen.

  • De Ursus kost standaard zoals Boerderij hem reed €38.850. Hier scoort hij met een zeer lage prijs per kW, net als de Belarus. Echter, de Ursus is wel van een niveau hoger dan zijn Russische streekgenoot.

    De Ursus kost standaard zoals Boerderij hem reed €38.850. Hier scoort hij met een zeer lage prijs per kW, net als de Belarus. Echter, de Ursus is wel van een niveau hoger dan zijn Russische streekgenoot.

Of registreer je om te kunnen reageren.