Home

Foto & video laatste update:2 jun 2017

Comfortabele Fendt is zeer wendbaar

Fendt 312 Vario Profi is zuinig in gebruik en biedt goed zicht naar voren. De armleuningbediening ontbreekt en de hef is niet de beste.

Foto

  • De S4 stamt uit 2015. Er zijn vier modellen van 81 kW (110 pk) tot 102 kW (138 pk) De traploze ML75-bak heeft een top van maar 40 km/uur. - Boerderij / Top Agrar

    De S4 stamt uit 2015. Er zijn vier modellen van 81 kW (110 pk) tot 102 kW (138 pk) De traploze ML75-bak heeft een top van maar 40 km/uur. - Boerderij / Top Agrar

  • De 300 zit onder de 500-serie en heeft exact dezelfde uitstraling. Er is de eenvoudige Power-uitvoering en de luxere Profi met elektronische ventielen, LS-hydrauliek en andere opties. Een Profi Plus komt eraan.

    De 300 zit onder de 500-serie en heeft exact dezelfde uitstraling. Er is de eenvoudige Power-uitvoering en de luxere Profi met elektronische ventielen, LS-hydrauliek en andere opties. Een Profi Plus komt eraan.

  • De armleuningbediening ontbreekt. Toch lijkt de cabine hierdoor bijna ruimer. De afmetingen zijn met 152 x 159 cm gemiddeld. De testtrekker heeft geen rechter deur en de voorruit kan niet open. De bekleding is degelijk en goed afgewerkt.

    De armleuningbediening ontbreekt. Toch lijkt de cabine hierdoor bijna ruimer. De afmetingen zijn met 152 x 159 cm gemiddeld. De testtrekker heeft geen rechter deur en de voorruit kan niet open. De bekleding is degelijk en goed afgewerkt.

  • Een prima instap naar de 1,28 meter hoge vloer. Stuur en dashboard kantelen weg via een pedaal. De bijrijderszit is wat klein. Het zicht naar voren is formidabel, mede door de doorlopende voorruit.

    Een prima instap naar de 1,28 meter hoge vloer. Stuur en dashboard kantelen weg via een pedaal. De bijrijderszit is wat klein. Het zicht naar voren is formidabel, mede door de doorlopende voorruit.

  • De Vario-hendel zit op de zijconsole en beweegt dus niet met de vering van de stoel mee. Dat geldt ook voor de overige knoppen. Deze zijn veelal gelijk aan het instrumentarium van de grote modellen. Ondanks dat het gaat om 50 knoppen is alles prima geordend en opgeruimd.

    De Vario-hendel zit op de zijconsole en beweegt dus niet met de vering van de stoel mee. Dat geldt ook voor de overige knoppen. Deze zijn veelal gelijk aan het instrumentarium van de grote modellen. Ondanks dat het gaat om 50 knoppen is alles prima geordend en opgeruimd.

  • De vrije montage van het gaspedaal stoort wat, maar dat verandert niets aan de vloeiende afstelling van motor en transmissie. Afhankelijk van instelling worden de motortoeren verhoogd bij gebruik van PTO, hydrauliek, hef en rijden. Er is geen boost en het maximumvermogen is 89 kW (120 pk). Het blok is behoorlijk zuinig: 226 g/kWu diesel en 22 g/kWu Adblue.

    De vrije montage van het gaspedaal stoort wat, maar dat verandert niets aan de vloeiende afstelling van motor en transmissie. Afhankelijk van instelling worden de motortoeren verhoogd bij gebruik van PTO, hydrauliek, hef en rijden. Er is geen boost en het maximumvermogen is 89 kW (120 pk). Het blok is behoorlijk zuinig: 226 g/kWu diesel en 22 g/kWu Adblue.

  • De ML75-bak heeft in tegenstelling tot de grote Vario’s slechts één rijbereik en een top van maar 40 km/uur. Via een knop is te wisselen tussen pedaal en rijhendel.

    De ML75-bak heeft in tegenstelling tot de grote Vario’s slechts één rijbereik en een top van maar 40 km/uur. Via een knop is te wisselen tussen pedaal en rijhendel.

  • De ML75-bak heeft in tegenstelling tot de grote Vario’s slechts één rijbereik en een top van maar 40 km/uur. Via een knop is te wisselen tussen pedaal en rijhendel.

    De ML75-bak heeft in tegenstelling tot de grote Vario’s slechts één rijbereik en een top van maar 40 km/uur. Via een knop is te wisselen tussen pedaal en rijhendel.

  • Het bereik van het rijpedaal is te verzetten met de draaiknop gelijk aan het handgas. Er zijn twee cruisemogelijkheden, maar die zijn alleen via de terminal in te stellen. Een apart scrollwiel was beter geweest. Handig is het vastzetten van de snelheid via een zijdelingse beweging van de rijhendel.

    Het bereik van het rijpedaal is te verzetten met de draaiknop gelijk aan het handgas. Er zijn twee cruisemogelijkheden, maar die zijn alleen via de terminal in te stellen. Een apart scrollwiel was beter geweest. Handig is het vastzetten van de snelheid via een zijdelingse beweging van de rijhendel.

  • Standaard Fendt-hardware zit achterop. De hefbediening bevalt minder, omdat de snelhefknop geen stopfunctie heeft. Als er iets fout gaat, moet de bestuurder op een aparte stopknop drukken. De hefknop op het spatbord zit  lager dan de knop voor zakken; onlogisch. De hefkracht is met 5,1 ton net onder het groepsgemiddelde van de trekkers in deze test.

    Standaard Fendt-hardware zit achterop. De hefbediening bevalt minder, omdat de snelhefknop geen stopfunctie heeft. Als er iets fout gaat, moet de bestuurder op een aparte stopknop drukken. De hefknop op het spatbord zit lager dan de knop voor zakken; onlogisch. De hefkracht is met 5,1 ton net onder het groepsgemiddelde van de trekkers in deze test.

  • De vier dubbelwerkende ventielen zijn allen proportioneel te bedienen. Met voorlader zijn er echter maar twee te gebruiken. Als de chauffeur de multikoppeling van de voorlader lostrekt, is alles weer bruikbaar. Een interne schakelaar om te switchen tussen voor/achter is chiquer.

    De vier dubbelwerkende ventielen zijn allen proportioneel te bedienen. Met voorlader zijn er echter maar twee te gebruiken. Als de chauffeur de multikoppeling van de voorlader lostrekt, is alles weer bruikbaar. Een interne schakelaar om te switchen tussen voor/achter is chiquer.

Of registreer je om te kunnen reageren.